Dejvid Tren (68), osnivač kompanije “Huj fong fud” koja proizvodi ljuti sos koji je potpuno osvojio Amerikance, još davne 1980. godine je kao Vijetnamac u Los Anđelesu pokrenuo biznis ne sluteći da će mu doneti milijarde.
Kada su komunisti Severnog Vijetnama zauzeli južni deo zemlje, Tren, koji je bio major Južnovijetnamske vojske, prebegao je u Sjedinjene Američke Države. Nakon što se skrasio u Los Anđelesu, nije mogao da pronađe posao, a ni ljuti sos koji mu se sviđa
Sos pod nazivom "Srirača" je crvena mešavina, spakovana u prozirnu bočicu sa prepoznatljivim zelenim poklopcem i petlom kao zaštitnim znakom. Tokom godina mnogo kopija sosa se pojavilo, a Tren ne može da zaštiti naziv sosa, jer je to ime tajlandskog grada. Zanimljivo je da kompanija “Huj fong fuds” nikad nije potrošila ni dolar na reklamu. |
Zatim je osnovao kompaniju kojoj je dao ime “Huj fong fud”. U početku su mu svi govorili da mu je proizvod previše ljut, kao i da ga nikad neće prodati. Međutim, on je ostao istrajan i nije promenio sastav.
- Ljuti sos mora da bude ljut. Mi ne pravimo majonez - govorio je Tren.
Tren se vodi taktikom da “i bogatom čoveku proda sos po ceni za siromašnog čoveka“. Sa takvom poslovnom strategijom i nakon više od dve decenije, Vijetnamac uspeva da zadrži cenu svog sosa konstantnom. Bočica od oko 820 mililitara košta četiri dolara u veleprodaji.
Trena ne zanima da širi svoj posao, niti da pravi nove vrste ljutih soseva. Sina je postavio za predsednika kompanije, a ćerku za potpredsednicu, dok njegova žena zajedno s njim poseduje kompaniju. |
U 2007. godini kompanija je rasprodala sav sos i ostala bez papričica prekopotrebnih za smesu, tri meseca pred kraj godine. Građani koji vole sos uspaničili su se i pravili zalihe u strahu da će ostati bez svog omiljenog dodatka jelima.
Pod pritiskom mušterija, Tren je razmišljao da kupi obične papričice i rizikuje ljutinu i autentičan ukus svog proizvoda.
Odluka je bila teška, ali on je odlučio da sačeka da bi proizvod ostao kvalitetan. Objasnio je mušterijama da čekaju, a oni su to i učinili. Kompanija nije izgubila mušterije. Od tada proizvodi određenu količinu koja je uvek rasprodata unapred.
Ostavi komentar